Coschap Week 4 + Trip naar Borneo - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu Coschap Week 4 + Trip naar Borneo - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu

Coschap Week 4 + Trip naar Borneo

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Remco

14 Mei 2018 | Maleisië, Kubang Kerian

Maandag 7 mei
08.00 tot 08.45 overdracht op de SEH. Ik ga daarna naar de gele zone, maar daar is het erg rustig. We worden uitgenodigd voor een college van 09.30 tot 11.30 over consultvoering. Het blijkt dat de manier van denken qua mogelijke ziektes en het uitvragen van de klachten vrijwel hetzelfde is als in Nederland. Even terug gele zone, maar weer vrij rustig, dus dan maar naar huis rond 12.00. Er is voor eens een T-shirt gemaakt, dus dan maar even ophalen. Het is geen geweldig mooi shirt, maar wel leuk om te bewaren. Mijn lunch bestaat vandaag uit crackers met philadelphia en tomaat. Een heerlijk gezond gevoel krijg ik hiervan, een lunch zoals back in NL. ‘s middags nog tomaatjes als snack. De middag besteden aan foto’s uitzoeken, coschap dingen regelen, verslag bijwerken, was doen en opruimen. Rond 17.30 maar eens even mezelf in het zweet werken. Ik heb 3,43 km gerend in 17:59 minuut, dus bijna op mijn oude Nederlandse niveau (4,02 km in 20:04 minuut). Avondeten bij chille tent waar je gebakken ei, groentesoep en rijst krijgt voor 8 RM, dus 1,75 euro ongeveer. Daarna nog even aflevering Dokter Tinus kijken en dan gaan we maar eens op 1 oor.

Dinsdag 8 mei
07.00 stond de wekker, werd ik natuurlijk om 06.45 wakker, dus ja, dan staan we maar op. Vandaag om 08.00 naar de SEH, waar het de laatste dag is voor mij, want vanaf morgen is het al weekend i.v.m. de verkiezingen hier in Maleisië. Vanavond vertrekken wij naar Borneo, waar we t/m zaterdag zullen blijven. We komen op de gele zone vandaag, maar daar zijn slechts 2 patiënten, dus de overdracht is snel klaar. Op de blauwe zone wachten we op de andere artsen en dan zijn we daar om 08.45 klaar. De begeleider van Anne wil graag dat wij om 09.00 bij haar kantoor komen om een foto te maken. We worden uitgenodigd om binnen te komen en even gezellig te kletsen. First let me take a selfie! Nou mijn selfie kunsten zijn niet geweldig. Ze heeft ook nog een cadeautje voor ons: super schattig! Nog even terug naar de SEH, zowel op de gele als rode zone is het rustig, dus dan maar naar huis om 09.45 en weekend vieren! Op naar huis, maar eerst nog een koffie en chocolademelk kopen in het ziekenhuis. Om 10.15 weer terug en effe de wasmachine fixen, want er is iets met de stroom. Uiteindelijk blijkt gewoon de verlengkabel kapot te zijn. Daarna mijn blog afmaken en plaatsen. Lunchen: gisteren was zo goed, dat ik dat vandaag ook nog maar eens doe! Tas inpakken en een kaartje voor Oma schrijven, want ja die kan mijn hele blog niet lezen, dus voor haar op de ouderwetse manier een update! 17.00 vertrekken we richting het vliegveld in Kota Bharu om naar Borneo te vliegen. Het was nog even spannend of we wel op tijd bij het vliegveld zouden zijn, want ineens was er veel file onderweg naar het vliegveld. Bagage inchecken, maar hoeveel zou de koffer wegen? We hebben 1 koffer met alle extra spullen van iedereen die maximaal 20 kg mag wegen. Het moment van de waarheid: 19 kg, dus prima! Het is inmiddels wel tijd om onze maag te vullen, dus we gaan eten bij een Westers tentje, waar ze pasta hebben: mmm! Als toetje neem ik een Belgische wafel met banaan en ijs: misschien wel veel en wat ongezond, maar wel mega lekker. We landen om 21.30 in Kuching op Borneo. We zijn in Sarawak, een gedeelte van het Maleisische deel van Borneo. Aangezien we een tour hebben geboekt, worden we op het vliegveld met een busje opgehaald door een chauffeur, ideaal want nu hoeven we geen grab te zoeken en past alle bagage ruim in de auto. We komen bij een enorm groot en heel mooi hotel aan, wat 5 sterren blijkt te zijn. Nice Nice Nice. De kamers zijn echt zeer luxe met 2 prachtige 1 persoonsbedden en een bureau, vet luxe badkamer. Goed onderdak voor 3 nachten! We kunnen zelfs roomservice bestellen, dus waarom proberen we dat niet uit? Een pizza en een burger, maar helaas krijgen we de burger niet, maar dan vragen we toch om het om te ruilen? Dat begrepen ze dus toch niet helemaal. Ach ja, dan eten we de fisch en chips maar op i.p.v. de burger. We hadden erge honger.

Woensdag 9 mei
De wekker gaat om 07.00, we hebben namelijk afgesproken 07.15 te gaan ontbijten. We zijn benieuwd hoe luxe het zal zijn in dit 5 sterren hotel. NOU SUPER DE LUXE!! Ze hebben echt alles: yoghurt, fruit, brood, cake, donuts, salade, allerlei warme dingen en nog veel meer. 08.00 staat de taxi klaar voor de tour door het ‘Bato National Park’, waar we ongeveer half uurtje naar toe moeten rijden. Onze reisleider meldt ons aan en wij kopen nog even wat water. We worden met een bootje naar het Park gebracht. Het is echt enorm warm dus iedereen zweet. We zien allerlei dieren, echt super mooi om te zien: verschillende apen, slang, vogels, wilde zwijnen. Het eerste deel van de dag hebben we een trial door de jungle, super mooi, maar jeetje mina wat kan een mens zweten zeg. Het was maar goed dat iedereen minstens 2 flesjes water bij zich had, want die waren zeker nodig. Op een mooi strandje wachten we nog even en dan worden we weer opgehaald met een bootje. Bij het begin punt van het park gaan we lunchen: het zit allemaal inbegrepen in onze tour. Het is een buffet en best wel lekker, maar helaas wel lauw. Nadat iedereen weer voldoende energie heeft binnen gekregen, beginnen we aan deel 2 van de tour. We gaan weer een trial doen, maar deze is gelukkig wat minder heftig en nauwelijks klimmen. Onderweg zien we een hele kolonie apen, dus maar even rustig aan. Dan blijkt dat we best wel een beetje worden omsingeld, dus moeten we stil blijven staan en stil staan van de reisleider. De apen gaan uiteindelijk meer naar de zijkant en wij kunnen er voorzichtig langs lopen. We worden aan het einde van deze trail opgehaald met de boot, maar nu niet op een strandje, maar gewoon aan de rand van het bos, dus een stukje door het water voordat we de boot in kunnen. Rond 16.00 zijn we weer in het hotel en iedereen gaat zijn eigen ding doen. Een deel gaat direct zwemmen en de rest eerst even chillen op de kamer. Ik probeer een serie te kijken op bed, maar mijn ogen leden blijken iets zwaarder dan gedacht, dus geef ik maar er aan toe. Daarna nog even lekker zwemmen en douchen. Rond 19.00 gaan we opzoek naar een restaurant voor het diner. We vinden een food court, een plein waar ze allemaal tentjes hebben en je gewoon allerlei dingen overal kan bestellen. Het wordt shared dining, dus samen lekkere dingen bestellen en van ieder ding wat eten. Yamyam. Als toetje gaan we voor een ijsje naar de Mac Donalds, ja waarom niet? Rond 22.30 is het bedtijd, want morgen mogen we vroeg opstaan.

Donderdag 10 mei
06.30 gaat de wekker, even een lekkere douche en dan ontbijt. Nu maar iets meer tijd genomen, want er is zoveel en het is zo lekker. 08.00 vertrek om naar oerang oetang reservaat te gaan. We krijgen eerst een hele uitleg over wat we wel en niet mogen. Het blijkt dat ze maar 2 uur per dag open zijn, namelijk van 09.00 tot 10.00 en 15.00 tot 16.00. Helaas maar 1 gezien vandaag en dat op de parkeerplaats, maar het was wel super tof om te zien. Ik heb veel foto’s kunnen maken van allerlei kanten. Op de weg naar het dorpje waar we t/m morgenmiddag zullen blijven, gaan we naar een markt, waar ze alles vers hebben. De visafdeling heeft een wat minder prettige geur, maar de loempia’s en andere snacks zijn wel weer erg lekker. Ze hebben echt alle groenten, fruit, vissen en vlees, erg mooi om te zien. We gaan verder naar het dorpje, waar ze een Longhouse hebben. Een longhouse is een soort rijtjeshuis op halen, waar ze met 20 gezinnen naast elkaar wonen met een overkapping bij de voordeur die langs het hele blok gaat. Het is een manier van wonen die ze daar al lang handhaven, maar voor ons als Westerlingen best apart is. Privacy is er niet heel veel, maar het is wel gezellig. We bezoeken het Longhouse, waarna we een uitgebreide lunch hebben met rijst, groenten, tofu en kip. Daarna even uitbuiken op bed. We gaan een wandeling maken naar de grens van Maleisië met Indonesië. Onderweg zijn er veel scooters die allemaal op en neer rijden tussen beide landen. De prijzen voor allerlei handelswaren, zoals knoflook zijn veel gunstiger in Indonesië, dus gaan ze deze daar verkopen. De weg is best wel hobbelig en niet heel vlak, dus een uitdaging voor de scooters. Ook een stuk waar nogal wat water staat, maar wonder boven wonder komen ze daar doorheen. Het is enorm heet en daar had onze reisleider ons niet helemaal op voorbereid, dus we hadden wel wat meer water kunnen gebruiken. Daarna dus maar eens even chillen op bed en een douche nemen. De rest gaat zwemmen in een klein meertje gemaakt door een dam. 19.00 hebben we een diner, wat gekookt is door de eigenaresse van de homestay. Het is echt heerlijk en zo veel: vis, kip, groenten, rijst uit de regio. ’s Avonds is er een show van de kinderen uit het dorp met muziek en dans. Het is echt super schattig en leuk om al die kinderen op te zien treden speciaal voor ons. We werden op een bepaald moment uitgenodigd mee te doen en dat was echt super leuk en lachwekkend. Nog wat gedronken in de Homestay en om 22.45 naar bed gegaan.

Vrijdag 11 mei
We moeten vandaag om 07.30 ontbijten, dus staan we om 07.15 op. 08.15 vertrekken we voor een jungletocht door water en rivieren. We moesten wel 10x door de rivier oversteken, dus de schoenen en sokken zijn inmiddels doorweekt. Hier waren we totaal niet op voorbereide, dus was in het begin niet echt prettig, maar ja je went eraan. Super tof en erg mooi, met ook veel mooie uitleg van onze reisleider. Hoe ik me voelde? Ik heb een heel zwaar leven. Echt heel zwaar. Nou oke, zo erg was het nu ook weer niet, maar laten we het erop houden dat we allemaal erg blij waren dat we eindelijk bij het eindpunt waren: een waterval met klein meertje. Er liepen ook 2 lokale vrouwen en 1 lokale man continue met ons mee. Zou zouden voor ons bij de waterval een lunch bereiden, terwijl wij lekker gingen zwemmen en ons verfrissen onder de waterval. De terugweg was beter te doen, nadat we ons hadden opgeladen met een verrukkelijke lunch. Er was voor ons rijst met kip gemaakt in grote bamboescheuten, verder hadden we lekkere groente en daarnaast nog vis gebakken in grote bananenbladeren. We konden alles overgieten met een lekker sausje waar aardig wat peper in verwerkt was. Gebakken banaan en heerlijke sinaasappels vormde het toetje. We waren om 13.30 weer terug bij homestay, waar we onze tassen moesten inpakken, want als de taxi zou komen gingen we terug naar het hotel in Kuching. 14.15 begonnen we aan onze terugweg en 16.15 kwamen we eindelijk bij ons hotel aan. Deze reis duurde langer dan gepland en iedereen heeft hier dan ook gebruik van gemaakt om even zijn rust te zoeken. Even de douche in, want we voelden ons erg vies van de jungle tocht, waarna we gingen winkelen. Ons avondeten was om 19.30 bij een Westers restaurant, waar ze echt alles hadden. Mijn keuze bestond uit lasagne en daarna nog een portie zoete aardappel frietjes: ik weet weer waarom lasagne een van mijn lievelingsmaaltjes is. Het eten was zeer zeker geslaagd, aangezien we ook live muziek op de achtergrond hadden. Er werd ons gevraagd of we verzoeknummers hadden, maar natuurlijk hebben wij die. 23.00 ben ik gaan slapen. Een paar mensen zijn nog het nachtleven gaan bewonderen, maar mijn ogen vielen bijna dicht, dus het leek mij niet zo handig om dit nog te gaan doen.

Zaterdag 12 mei
06.50 wekker gaat. Ik app de rest of we wel/niet nog een keer naar de oerang oetangs gaan. Niemand reageert, dus weer slapen. 07.30 schrik ik weer wakker en blijkt dat we toch gaan. Dus 08.00 zorg ik dat ik beneden weer klaar ben en dan pakken we de grab naar de oerang oetang sanctuary. Alle mensen bij de sanctuary snapten het stil zijn niet helemaal, dus daar ergerden we ons nogal aan. Helaas vandaag helemaal geen oerang oetang gezien. 10.30 grab terug naar hotel. Spullen inpakken, douchen en een super lekker gebakje eten met thee in het hotel. We moeten om 12.00 uitchecken, maar kunnen de bagage wel achterlaten bij de receptie, dus dat is ideaal. We vertrekken straks immers ook weer vanaf het hotel. Even wat dingen kopen in een soort action. Daarna nog even winkelen in een Nike winkel, waar ik een vrij goedkoop sport T-shirt vind, ideaal voor de bootcamp in Nederland. Onze lunch gaan we nuttigen bij het tentje waar we gisteravond ons diner hebben gehad. Ik had een tonijnsalade en zoete aardappelfrietjes, waarmee ik weer een aantal uur vooruit kon. Anne en Sandra zijn er achter gekomen dat er super veel leuke souvenirwinkeltjes zijn, dus dat wordt mijn bezigheid na de lunch. En ja, allemaal erg leuke dingen, en misschien heb ik wel wat meer gekocht dan nodig was, maar ach ja we zijn maar 1x op stage in Maleisië met zoveel vrije tijd. Nog even naar de soort action om nog een paar dingen te kopen die ik bedacht had, zoals een band voor om mijn arm, waar ik mijn mobiel in kan doen tijdens het sporten. Hier is het goedkoop en dan komt de zuinige Nederlander in mijn toch wel naar boven. We gaan terug naar het hotel om de bagage op te halen. 15.30 worden we opgehaald door de taxichauffeur voor de transfer naar vliegveld. Ik besluit op het vliegveld een horloge te kopen, maar dan mogen we ineens ook boarden, dus even wat paniek, maar alles kwam goed. We vliegen om 17.25 en zijn rond 20.00 weer in Kota Bharu. Ons avondmaal gaan we dit keer halen bij een tentje waar ze Westerse maaltijden hebben, aangezien we de afgelopen dagen wel genoeg rijst hebben gehad. Het lijkt alleen een beetje of ze mij zijn vergeten, want als iedereen alles al bijna op heeft vraag ik toch maar eens waar mijn pasta carbonara blijft. 10 minuten later kan ik dan ook gaan eten.

Zondag 13 mei
Afgelopen nacht ben ik weer meerdere keren wakker geweest. Ik had het koud, dus opzoek naar een shirt om aan te doen, maar ja hoe dan? Zaklamp pakken en over de puinzooi naar de kast, want ja ik had gisteravond niets meer opgeruimd van Borneo. Het lukt zonder Lars wakker te maken. Weer naar bed, de volgende ronde was de propeller boven het bed uitzetten. Ja nu slaap ik dan toch weer wat langer, 09.15 word ik wakker. Ontbijten met lekkere yoghurt en cranberry’s, thee en melk. Vandaag een dagje relaxed in het appartement om te werken aan mijn eindverslag, althans dat was de planning. Het lukt me niet echt vandaag en heb ook weinig zin, dus dan maar andere dingen doen. De was van iedereen ligt er nog, dus ik besluit de hele dag te wassen en ja dat is hier echt bijna een dagtaak. Tussendoor nog even boodschappen doen bij de supermarkt voor het avondeten. Pasta met rode saus en veel groente staat er op de planning. Ook eens een bezem door de keuken en woonkamer halen: oeps toch best wel veel zand. Dan ook maar de overkapping in de voortuin, want anders lopen we dat zand weer naar binnen. Verder ben ik ook mijn spullen aan het opruimen op de kamer en zoals ik meestal bezig ben in huis is dat alles door elkaar doen en dan steeds een beetje. Om de sportieve geest weer te prikkelen ga ik maar eens hardlopen. Ik heb dit weekend speciale oortjes gekocht die om je oor blijven zitten, zodat ik met muziek kan rennen, normaal vallen oortjes uit namelijk als ik ga rennen. Ook heb ik een band aangeschaft om je mobiel om te doen en daarna om je arm te doen. Het rent best prettig, maar helaas krijg ik een zijsteek, dus dan maar op tijd stoppen. Angeniet gaat vandaag de pasta met saus maken, waarna we gezamenlijk eten. De avond vult iedereen op zijn eigen manier in. Ik kijk nog Dr. Tinus en ga rond 23.00 slapen.

De helft van de tijd in Maleisië zit er nu op. Het gaat stiekem toch wel snel, maar aan de andere kant hebben we ook zeeën van tijd. We gaan van 17 t/m 20 mei naar de Perhentian Islands, waar de stranden hagelwit zijn en de zee strak blauw. Bij onze trip zit ook een aantal keer snorkelen, dus wellicht zien we Nemo en Dory in de zee.

  • 15 Mei 2018 - 15:57

    Peter:

    Super mooi verslag weer !

  • 15 Mei 2018 - 19:47

    Ilona:

    Prachtig remco lees je verhalen met veel plezier.....

  • 16 Mei 2018 - 10:57

    Jolien:

    Nou Remco, dat klinkt weer top!
    Ik dacht dat ik al luxe had met mijn stage dagen van 07:15-12:45 toen, maar bij jou is het helemaal extreem soms, haha!
    Maar geniet er maar lekker van.
    Blijf ook vooral die leuke trips doen, en zorg dat de tweede helft nóg leuker wordt dan de eerste helft is geweest.
    Enjoy!

  • 16 Mei 2018 - 11:40

    Ger Van Ginkel:

    Is toch wel hard werken zo'n stage, geniet er van.

  • 20 Mei 2018 - 14:06

    Sonja :

    Wéér een super mooi verhaal en lees diit echt met plezier

  • 22 Mei 2018 - 08:18

    Jozet:

    Hé Remco. Bedankt voor alweer een mooi verhaal. Wat zie he veel en wat doe je veel. Wel jammer dat er niet meer te doen Is op je stageplek want uiteindelijk ging je daarvoor daarheen. Alweer op de helft wat gaat dat snel. We zij afgelopen weekend met je ouders naar zuid Limburg geweest hebben ons prima vermaakt. Nou kijk uit naar je volgende verslag. Veel plezier!.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Actief sinds 01 April 2018
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 7123

Voorgaande reizen:

09 April 2018 - 12 Juni 2018

Maleïsie - Kubang Kerian

Landen bezocht: