Coschap Week 7 + Trip naar Redang - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu Coschap Week 7 + Trip naar Redang - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu

Coschap Week 7 + Trip naar Redang

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Remco

04 Juni 2018 | Maleisië, Kubang Kerian

Maandag 28 mei
Vandaag heb ik van 08.30 tot 11.15 gespendeerd in het ziekenhuis. Vandaag ga ik met mijn begeleider meelopen, aangezien de studenten allemaal examens hebben. Eerst een college bijgewoond van de chirurgen en daarna op de OK geweest. Ik heb hier bij een laparoscopische cholecystectomie mogen meekijken. Dit is een operatie, waarbij ze de galblaas verwijderen via een kijkoperatie. Ik mocht zelfs steriel staan, dus klaarstaan om eventueel te helpen bij de operatie. Ik heb vrijwel niets mogen doen, maar wel van heel dichtbij kunnen meekijken. De jassen voor op de OK zijn hier van vrij dik stof en worden na iedere operatie gewassen en gesteriliseerd, terwijl ik in Weert gewend was dat deze vrij dun waren en wegwerp. Als de operatie klaar is rond 11.15 heb ik nogal honger, dus besluit ik naar huis te gaan om te eten. Misschien ga ik nog terug vanmiddag, maar het OK programma is niet duidelijk, dus de kans is groot dat ik klaar ben voor vandaag.
De hele middag heb ik van alles en nog wat gedaan, vooral alle kleine dingen op de computer. Dit weekend hebben we het idee gekregen om een aantal Maleisische studenten uit te nodigen bij ons thuis om samen te eten. Anne, Lars en Angeniet bereiden een diner voor met hutspot, spinaziestamppot, kipgehaktballen en als dessert pannenkoeken. De Maleisische studente zijn met 6, waarvan er 4 meedoen aan de ramadan. Ze komen om 19.00 en mogen pas vanaf 19.20 eten of drinken. Ze hebben zelf ook nog aantal typische lokale dingen meegebracht om ons te laten proeven. We hebben ook de 3 nieuwe studenten uit Maastricht uitgenodigd om bij ons te eten, dus we zijn in totaal met 15 mensen. Best wel druk en vol, maar erg gezellig. Het eten is erg lekker en Maleisiërs vinden het ook heerlijk, want ze willen allemaal nog een keer pakken. Anne en Angeniet hebben ook een quiz voorbereid die we in gemixte groepjes maken: 2 Maleisische en 2 Nederlandse studenten. Het zijn vragen over Nederland, Maleisiën en algemenen vragen. Erg leuk en ik blijk ineens in het winnende team te zitten. Nadat we een groepsfoto hebben gemaakt, gaan de Maleisische studenten weer naar huis. Het was een geslaagde avond, maar voor ons nog niet afgelopen, want de Nederlanders gaan nog naar de karaokebar. We zijn er rond 10.00 en om 03.00 zijn we weer thuis. Het was erg gezellig en de microfoon heeft nauwelijks stilgelegen, het bier heeft rijkelijk gevloeid en de nodige potjes beerpong zijn gespeeld. Eenmaal thuis heb ik nog wel honger, dus ik ga nog even 2 toast met pasta eten: nomnomnom!

Dinsdag 29 mei
Rond 09.30 word ik wakker en heb eigenlijk geen zin om op te staan, maar ik moet een formulier printen voor DUO, dus ga ik dat eerst regelen. De printshop op de universiteit is gesloten, want vandaag is het weer ‘Public Holiday’. Oeps, dat had ik nog niet verteld, maar dat is dan ook de reden dat we vandaag weer vrij zijn. Een deel gaat naar het strand, maar ik ga vandaag voor de universiteit het een en ander doen, dus blijf thuis. Uiteindelijk heb ik het formulier bij een opticien kunnen printen, zodat het toch vandaag geregeld kon worden. Ik loop weer naar huis en ga daar nog effe op bed liggen, nadat ik ontbeten heb. Beetje serie kijken en wat dingen regelen ondertussen. ’s Middags ga ik aan mijn eindverslag werken. Verder heb ik vandaag al dingen voorbereid voor de 1e dag op de universiteit in NL. Rond 18.15 was het tijd voor een hardloop rondje, wat vandaag weer wat minder ging, maar ach we blijven doorgaan. We gaan eten bij de Pizzahut, waar ik een kaas/knoflook brood bestel en een groente pizza. Ik vond het erg lekker, maar de andere pizza’s bleken wat tegen te vallen. Terug thuis nog even mijn blog afmaken en DUO mailen en dan rond 23.30 het bedje in.

Woensdag 30 mei
Vanochtend om 08.00 op de chirurgie afdeling begonnen met een college waarin 2 artikels van studies werden gepresenteerd en besproken. Daarna ben ik van 09.00 tot 12.15 op de OK geweest. Er was een operatie van een vrouw die borstkanker had en waarbij ze één borst volledig gingen weghalen (mastectomie). Eerst weer omkleden en de juiste OK vinden, want de route op het OK complex is vrij onduidelijk. Ze beginnen eerst met de narcose en vervolgens met het plaatsen van een chemoport. Dit is een soort kussentje dat onderhuids aan de gezonde kant in de borstkas wordt geplaats. Het slangetje dat eraan zit, is verbonden met een bloedvat. Ze kan men dus vanuit buiten het lichaam bloed verkrijgen of een middel inspuiten in een bloedvat zonder dat dit bloedvat aangeprikt moet worden. Ze prikken door de huid in het kussentje en dan komt het bloed eruit of gaat het betreffende middel in het bloed. Vervolgens beginnen ze met het verwijderen van de borst. Het gaat vrij soepel, maar duurt wel wat lang doordat het een secuur klusje is. Ik kan van dichtbij meekijken en ook vragen stellen. Op een gegeven moment houd ik het niet meer van de honger, dus ga ik omkleden en naar huis. Mijn lunch bestond uit crackers met philadelphia en paprika. Rond 14.00 ben ik weer terug gegaan naar het ziekenhuis om in de bibliotheek te werken aan mijn voorbereidingen voor het volgende coschap: het startdocument is AF! Rond 18.15 ga ik richting huis, maar eerst even langs de Subway om een wrap met tonijn en een chocolademelk te halen. Thuis dit lekkere opgegeten en de rest van de avond bezig geweest met de was. Ik ben ook eindelijk begonnen aan het fotoboek van mijn reis naar China in december 2016. Wat heb je veel mogelijkheden bij Albelli zeg, maar wel super leuk om te doen. Rond 23.00 is het tijd om te slapen.

Donderdag 31 mei
Vanochtend was het om 07.00 tijd om op te staan en eens goed sportief te doen op de vroege ochtend. Na mijn sportkleding aangedaan te hebben, van start gegaan met hardlopen. Het ging lekker en erg voorspoedig. Uiteindelijk bleek ik 5,04 km gerend te hebben in 26:27 minuut (5:15 min/km), dus de langste afstand tot nu toe en ook nog eens met een prima tempo. Dat komt mooi uit, want ik heb me ingeschreven voor de 5 km bij de Kermisloop in Siebengewald op zaterdag 18 augustus. Na gedoucht te hebben, nog even mijn sportkleding en beddengoed gewassen en ontbeten. Daarna was het tijd om naar het ziekenhuis te gaan. Om 08.30 eerst visite gelopen en daarna naar de endoscopie afdeling geweest. Ik kreeg van mijn begeleider ook de toets terug die ik gemaakt had vorige week samen met de studenten die ook op de chirurgie afdeling stage liepen. Op de endoscopie afdeling kijken ze met een camera via de mond of kont naar de darmen en maag. Bij de eerste patiënt was de voorbereiding niet goed gelukt, dus er was nauwelijks iets te zien door de niet verteerde voedselresten in de darmen. Bij patiënt 2 precies hetzelfde, maar daar bleek ook een echo via de kont gemaakt te moeten worden. Dat was wel mogelijk en we kregen fijne uitleg. Om 10.15 was het klaar en waren er geen patiënten meer, dus even naar de supermarkt om wat lekkere dingen te halen voor het weekend. We vertrekken om 12.00 naar Redang, een eiland met mooie stranden en zee. Zondag in de loop van de dag komen we weer terug. We nemen een busje met chauffeur naar de vertrekplaats van de boot, dan om 15.00 de boot. We komen om 16.00 op Redang aan en we hoeven slechts 25 meter te lopen om bij ons resort te komen. Het strand ziet er echt heel mooi uit en ook de zee is helder. We krijgen de sleutels van de kamers: 2 stuks, dus 1 voor 4 en en 1 voor 5 personen. Het is wel redelijk, maar wat minder mooi dan gedacht. Lars en ik slapen boven en we moeten met een vrij steile trap omhoog. Verder is het niet super schoon, maar ach het is te doen. Er blijkt voor 4 personen gratis ontbijt te zijn, maar dat is mooi meegenomen, want we gingen ervanuit dat er geen ontbijt inbegrepen was. De zon schijnt nog, dus omkleden en zwemmen en op het strand liggen. Zwemmen is lekker met dit weer en ook met dit uitzicht. Ik smeer me toch maar in met zonnebrandcrème, want een kreeft zijn is niet waar ik zin in heb. Het is prima liggen en ik val natuurlijk weer in slaap. Daarna maar eens iets zoeken voor het avondeten. We vinden een luxe hotel, maar het eten is van normale prijs. Ik had de sweet & sour chicken en dat was erg lekker. De drankjes zijn wel erg duur, dus dan gewoon water drinken. Daarna gaan we cocktails drinken bij een tentje naast ons resort. Heerlijk relaxed en ook nog een mooie live muziek. We doen ook nog wat spelletjes. We hebben zin om wat te feesten, dus lopen het strand af op zoek naar een leuke plek. Er is een soort buitendisco, dus dan daar maar eens wat dansjes wagen. Erg gezellig en leuk. Ik neem met een aantal nog een afzakkertje bij de tent van de cocktails. Daar zijn wat Chinezen een drankspel aan het doen en vragen of wij meedoen: WAAROM NIET?? Het was hilarisch en erg leuk. Rond 01.30 is het tijd om naar bed te gaan en dat is denk ik ook maar verstandig, want ik heb genoeg alcohol genuttigd.

Vrijdag 1 juni
Ik word om 06.30 al een keer wakker, even naar de wc en nog maar even doorslapen. Om 10.30 sta ik op en gaan we met een aantal ontbijten. Ik heb nergens last van, dus dat is wel chill, dan hoef ik niet de hele dag te lopen met koppijn. Het is 11.45 als we na driekwartier wachten ons eten hebben. Mijn wrap met krokante kip en sinaasappel juice zijn wel erg lekker. Ik ga daarna verder met mijn fotoboek van de reis naar China te maken. Ook heb ik inmiddels 1 van de 2 verslagen die ik hier moet maken af. Rond 14.00 gaan we lunchen en ik heb echt zin in loempia’s, maar helaas die zijn op, dus dan wordt het friet met kipnuggets. De rest van de middag heerlijk met mijn laptop buiten gezeten met uitzicht op zee en foto’s uitzoeken. Om 18.00 mezelf ingeschreven voor de 7Heuvelennacht, een hardloopwedstrijd van 7 km in november. Het weer vandaag is wat minder dan gisteren: het is vrij bewolkt en waait aardig, maar nog steeds een prima temperatuur. Verder heb ik ruim een half uur met mama gebeld. We zijn weer gaan eten bij hetzelfde restaurant als gisteravond en dit keer had ik de burger. Als toetje had ik nog een bananensplit. We hebben nog een aantal potjes uno gespeeld, waarna het om 22.00 echt tijd was om het restaurant te verlaten, want ze gingen sluiten. De rest van de avond hebben we gespendeerd in het café/resort naast ons resort. Het was erg gezellig en we hebben eerst weer het drankspel ‘Kingsen’ gespeeld, waarna we nog gedanst hebben op o.a. Nederlandse liedjes. Rond 03.30 ben ik naar bed gegaan met voldoende bier achter de kiezen.

Zaterdag 2 juni
Rond 11.00 werd ik gewekt door het licht en ben ik maar opgestaan. We hebben met z’n allen ontbeten op dezelfde plek. Ik had echt zin in friet met kipnuggets. Daarna gezwommen en nog even op het strand gelegen. Toch nog maar wat tijd besteed mijn fotoboek van China en nog wat dingen geregeld op de laptop. We zijn rond 17.00 gaan beach volleyballen en nadat iedereen gedoucht had, was het om 19.00 tijd om te gaan avondeten. 3x is scheepsrecht, dus ook dit keer bij hetzelfde restaurant. Vandaag had ik zin in pasta, dus heb de pasta marinara genomen: een goede keuze. We wilden een vuurshow zien, want dezelfde mensen als in Perhentian Island, waren hier nu ook. Het viel helaas erg tegen, dus zijn we maar naar ons stamcafé gegaan rond 22.30. Ik was al vrij moe, dus heb ik nog wel een potje kingsen meegedaan, maar rond 23.45 vond ik het wel bedtijd. Om 02.00 werd ik wel wakker toen de rest terugkwam, maar nadat ik even naar de wc was geweest ben ik weer gewoon verder gaan slapen.

Zondag 3 juni
Ik was nogal moe, dus ik heb geslapen tot 10.30 en daarna een verfrissende duik in de zee genomen. 2 appels als ontbijt genomen, want ik had geen zin in een toast of wrap. De zon was erg fel, dus ik had mezelf maar eens goed ingesmeerd met zonnebrand om daarna lekker op het strand te gaan liggen. Rond 13.00 ben ik mezelf gaan douchen en omkleden. We mochten gelukkig tot 16.00 op onze kamers blijven, dus ik kon rustig mijn tas inpakken en alles klaarmaken voor vertrek. We hebben om 14.30 geluncht bij het restaurant waar we de afgelopen 3 dagen ons diner hebben gehad. Ik had een heerlijke tonijnwrap en 2x een bananenmilkshake. Om 15.45 toch maar teruggelopen naar ons resort om de laatste spullen te pakken, want om 16.00 moesten we weer de boot hebben naar het vaste land. De bootreis was een stuk minder heftig dan de heenreis, dus dat was wel chill. De taxi stond al klaar bij de haven, dus bagage inladen en let’s go. We waren rond 19.00 bij ons appartement in Kota Bharu terug en effe relaxed alles uitgepakt en opgeruimd. De handdoeken, zwembroeken en bikini’s waren nog nat, dus ook maar meteen een wasje gedraaid. Het begon te regenen, maar ja we moesten er toch doorheen, want we hadden met Karlijn, Annisa en Luuk afgesproken om 20.00 te gaan eten. Het restaurant waar we wilden gaan eten bleek gesloten te zijn: NEE, want nu was de planning voor onze laatste week hier in de war. We hadden nog precies genoeg dagen voor het aantal restaurants dat we nog wilde bezoeken voor ons diner. We besloten naar Mac B te gaan, want die stond ook nog op de lijst. Hier bleek ook een deel gesloten te zijn: HET ZIT NIET MEE VANDAAG! We zijn hier toch maar gaan eten met loempia’s en noodles en dan de cheese naan maar een andere dag als snack halen. Na ons diner heb ik nog even wat boodschappen gedaan en rond 23.00 nog met pap en mam gebeld. 00.00 was het dan toch tijd om te gaan slapen.

Tijdens het posten van deze blog realiseer ik me dat we over 1 week al terugvliegen naar Nederland. ‘Time flies when you are having fun!’. Deze uitspraak is echt van toepassing op mijn Maleisië avontuur. We mogen nog 4 dagen stage lopen en daarna nog even genieten in Kuala Lumpur en dan is het toch echt afgelopen.

  • 04 Juni 2018 - 07:42

    Judith:

    Geniet van je laatste week!

  • 04 Juni 2018 - 11:25

    Peter:

    Geniet er nog maar ff lekker van !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Actief sinds 01 April 2018
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 7119

Voorgaande reizen:

09 April 2018 - 12 Juni 2018

Maleïsie - Kubang Kerian

Landen bezocht: