Coschap Week 6 + Trip naar Taman Negara - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu Coschap Week 6 + Trip naar Taman Negara - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu

Coschap Week 6 + Trip naar Taman Negara

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Remco

28 Mei 2018 | Maleisië, Kubang Kerian

Maandag 21 mei
Ik had mijn wekker gezet om 06.40, omdat ik vanochtend wilde gaan hardlopen. Ik werd natuurlijk al om 06.30 wakker, dus toen maar meteen opgestaan. Mijn ochtend hardloopsessie was erg lekker, zelfs de langste afstand ooit gehaald, wel wat minder hoog tempo, maar daar gaan we aan werken. Na het ontbijt zorg ik dat ik om 08.00 weer in het ziekenhuis ben voor de visite. De student die mij steeds het rooster voor de volgende dag geeft zei gisteren dat ze op ‘2 Intan’ zouden beginnen, maar het bleek na een kwartier wachten en een appje sturen toch ‘3 Utara’ te zijn. Ik vind de rest van de studenten en we gaan een aantal patiënten langs voordat we met de artsen langs de patiënten lopen. Om 11.00 is er een casusbespreking op de afdeling chirurgie, die wederom op het laatste moment verplaatst blijkt. Het is wel interessant en leuk om te luisteren. Rond 13.00 even thuis eten om vervolgens weer terug te gaan voor een les knopen en hechten om 14.30. Mijn supervisor gaf deze les en het was erg nuttig. Ik heb tijdens mijn coschap chirurgie in Weert meerdere malen mogen hechten, maar ik heb nu toch weer wat andere technieken geleerd. Vooral het knopen, wat we met hout en touw leerden, was uiteindelijk erg leerzaam. In het begin dacht ik ‘wat moet ik nou met een plankje met haken en een touwtje’. Aan het einde van de les zorg ik dat ik een beoordeling krijg van mijn supervisor en ze is erg tevreden. Daarna naar huis en nog even wat chillen en vervolgens om 19.00 te gaan avondeten bij restaurant waar ze veel verschillende dingen hebben. We zijn er 19.15 maar kunnen niet direct bestellen, want om 19.30 mogen de medewerkers en andere gasten beginnen met eten i.v.m. de ramadan. De andere gasten zijn om 20.00 ook weer allemaal klaar met eten. Er ging het een en andere mis met onze bestellen, maar ja dat houdt het spannend. Uiteindelijk hebben we wel lekker gegeten. Ik had een wrap met kipshoarma en frietjes erbij, alleen wel wat veel saus, maar ja dat is hier bij bijna alles.

Dinsdag 22 mei
Ik ga om 07.00 uit te veren, daarna een ontbijtje nuttigen van yoghurt met banaan en aardbei. Vandaag heeft een deel van de studenten examen, dus is er eigenlijk geen student aanwezig bij de visite. Ik loop nu met alleen de artsen en masterstudenten mee van 08.00 tot 10.00. Er zijn een aantal interessante casus en veel artsen vragen mij waar ik nu precies vandaan kom. Om 10.00 hebben de medische studenten een college tot 11.30 over darmkanker (zowel dikke darm als endeldarm) en chronische darmziekten (colitis ulcerosa en de ziekte van Crohn). Interessant en goed te volgen, aangezien wij deze onderwerpen ook uitgebreid hebben gehad in Maastricht. Het gedeelte over Crohn was herkenbaar, aangezien papa deze ziekte ook heeft, maar gelukkig is het bij hem erg rustig op dit moment. Ik ga na het college naar huis om te lunchen en beetje te chillen. Ik zorg dat ik om 14.00 op de afdeling radiologie ben, want er is weer een college. Het college blijkt toch pas om 14.30 te beginnen, maar geen probleem dan gaan we even socializen met de studenten. Ik moest even uitleggen waar Nederland en Maastricht lagen en waar ik precies woonde. Het college gaat over allerlei nierziekten en hoe deze dan kunt zien met een röntgenfoto, MRI en CT scan. Om 16.00 is de dag voorbij in het ziekenhuis. Thuis ga ik de was doen, ja dat moet ook gebeuren en aangezien de machine niet zo groot is en wij nogal veel zweten, is er vaak veel was. Daarna nog even een hardloopsessie en naar de kapper om mijn haren iets korter te laten knippen. Er werd heel zorgvuldig geknipt en geschoren, zodat ze zeker weten dat het is zoals ik het wil. Na het knippen worden mijn haren gewassen en ook mijn hoofd gemasseerd: HEERLIJK! Ons diner is om 20.00 bij ons goedkoop eettentje, waar we voor €1,50 weer rijst, ei en kippengroentesoep hebben gegeten. Daarna nog effe lekker in bed Dr. Tinus kijken en dan weer op 1 oor.

Woensdag 23 mei
Om 07.00 wekker, maar niet echt goed geslapen en lees dat er geen onderwijs is, dus blijf nog even liggen. Ik word rond 09.00 weer wakker, nog even film kijken en dan rond 11.30 toch maar het bed uit. Ik heb allerlei kleine dingen gedaan op de laptop. Rond 12.00 begint het te regenen, maar om 12.30 weer droog gelukkig. Rond 13.15 ga ik lunchen met mijn crackertjes, zodat ik om 13.45 naar de universiteit kan lopen. Ik heb om 14.00 een college over trombosebenen, etalagebenen en spataders. Om 15.30 is het weer klaar en ga ik naar huis om daar wat aan mijn eindverslag te werken. We gaan om 18.00 naar het ziekenhuis, want we zijn uitgenodigd voor een meeting voor de Ramadan, waar we om 19.22 gezamenlijk gaan eten. We worden allemaal heel hartelijk welkom geheten. Vanuit verschillende landen mogen/moeten mensen zich introduceren en het is vooral de bedoeling om te mixen, zodat je mensen uit andere landen ontmoet. Het is erg gezellig en als de zon onder is mogen we eten gaan halen. Het is rijst, groenten en kip en wederom erg lekker. Ook is er lam van het spit en aardappelsalade. Ze doen allemaal heel erg hun best om het ons naar ons zin te maken. We genieten van het eten en rond 20.15 gaan we. We drinken met een aantal nog even een juice bij Mac B, want Yasmin en Floor gaan weer bijna weg hier.

Donderdag 24 mei
07.00 opgestaan en daarna om 08.00 naar de casuspresentatie in het ziekenhuis. Normaal gesproken wordt iedere donderdag van 08.00 tot 09.00 een patiëntcasus besproken in een collegezaal. Als ik binnenkom is er al bijna niemand en na 10 minuten blijkt het weer eens niet door te gaan. Ik ben nu wat laat om nog aan te sluiten bij de visite, dus ga ik naar de bibliotheek op de universiteit. De stage in Roermond komt ook dichterbij, dus daar maar eens het een andere voor bekeken en opgezocht. Om 10.30 even een rondje lopen buiten onder het genot van een appel en water. Ik durf het niet zo goed binnen te doen, omdat de meeste mensen hier meedoen aan de ramadan en dus niets mogen eten en drinken. Daarna ga ik naar de afdeling chirurgie, aangezien de studenten waar ik de afgelopen 2 weken meegelopen heb, examen heb. Ik heb gisteren gezegd wel mee te willen doen om te kijken hoe dat hier is. Het is best wel een ervaring, want alle vragen zijn in het Engels en dat ben ik niet zo gewend. Ook is het zo dat ik lang niet alle lessen heb gevolgd die zij wel hebben gehad. Het is dan ook lastiger dan ik had gedacht, maar ach, wel leuk om gedaan te hebben. Ik kan nu ook van mijn begeleider feedback vragen en dan heb 4 formulieren binnen, dus nog 1 te gaan en de 5 vereiste formulieren zijn binnen. Om 13.00 richting huis om even te lunchen en 14.00 weer terug naar de universiteit om in de bibliotheek plaats te nemen, want daar kan ik rustig en productief werken. Ik ben niet zo goed in studio gerelateerde zaken doen aan de keuken tafel als er nog 5 mensen rondlopen, muziek luisteren, etc. Om 17.15 weer terug naar huis, want we gaan rond 18.00 naar de Ramadan markt, om daar eten te kopen wat we daarna thuis gaan opeten. Het lijkt ons een erg leuke ervaring, dus we zijn erg benieuwd. Eerst even goed zoeken voordat we het gevonden hebben, maar als we dichtbij zijn is het makkelijk, want er komen allemaal mensen vandaan met tasjes eten. Het is een grote overdekte markt, waar allemaal mensen eten verkopen. Het is echt mega mega druk en daardoor ook warm onder de tenten. Veel eten ziet er lekker uit, dus we komen met allerlei dingen thuis. Ik moet rennen naar de WC en ja hoor de diarree trofee is dan na ruim 6 weken een keer voor mij. Ik ga eerst nog even een rondje hardlopen voordat ik ga eten. Als ik terug binnenkomt, blijkt dat er veel dingen er helaas lekkere uitzagen dan dat ze zijn. Een aantal dingen zorgen zelfs voor kotsneigingen bij sommige van ons. Mijn wrap met kip is erg lekker, maar helaas blijkt de groente met lam te bestaan uit groente en lamslever. DIE LEVER GA IK DUS NIET ETEN! Na het eten moeten nu wel de afwas doen, want ja we hebben thuis gegeten. Nog even de was doen en de tas inpakken. Om 22.00 gaan we de auto ophalen, want morgen vertrekken we om 07.00 naar de Taman Negara. We kunnen de auto nu ook op zondag tot 22.00 inleveren, dus dat is wel chill.

Vrijdag 25 mei
Mijn wekker gaat om 06.30, daarna aankleden, ontbijten en de laatste spullen verzamelen. De bagage staat om 06.50 klaar buiten, zodat de auto ingeladen kan worden. We zouden om 07.00 vertrekken, maar ja toch weer wat later dan gedacht, gaan we dan toch om 07.15 weg richting Taman Negara National Park. Deze auto rijdt een stuk beter dan de vorige en hij ziet er ook beter uit van binnen. De weg is goed te rijden, maar soms zijn er wel aardig wat bochten. Als je dan in het midden achterin zit, moet je je soms wel vasthouden om niet heen en weer te schudden. Om 10.00 zijn we bij een ‘Elephant sanctuary’, maar we kunnen niet echt de ingang vinden. We lopen verder naar een gebouw en dan blijkt dat er zelfs 1 olifant los loopt. Ze hebben hier 2 olifanten, een mannetje en vrouwtje. Het mannetje loopt los in de jungle en het vrouwtje zit soms in een hok, zodat bezoekers op de foto kunnen, haar kunnen aaien en voeren. Dit hebben wij natuurlijk ook allemaal gedaan. Het is best apart om te zien hoe een olifant bamboe pakt met zijn slurf en dan in de mond doet. Het was echt heel tof en mooi om zo dichtbij de olifanten te zijn. Om 11.00 gaan we verder op onze tocht naar de Taman Negara. Wat ik doe tijdens de autorit?? Vooral slapen, maar ja dat zijn de meeste wel van mij gewend. Ik ben vaak een vrij ongezellige bijrijder, want ik val zo in slaap. Waarom zou dat in Maleisië anders zijn. We komen rond 11.45 aan bij een ander centrum waar ze 18 olifanten hebben. We werden hierop gewezen door de mensen van de sanctuary. Het is vrijdag en dat betekent helaas dat ze van 12.00 tot 14.30 gesloten zijn om te bidden. Wat nu? Gaan we doorrijden en op de terug zondag naar dit park of gaan we in de buurt onze zelfgemaakte pastasalade opeten en om 14.30 terug. We besluiten optie 2, maar dan moeten we wel even contact opnemen met de Rainbow Guesthouse of we rond 22.00/23.00 nog kunnen inchecken, wat gelukkig geen probleem blijkt. Mooi, want dan kunnen we straks olifanten gaan kijken. We gaan onze pastasalade aan een meer met mooi uitzicht opeten. Het park is pas exact 14.30 weer open, zelfs de parkeerplaats. We gaan eerst naar de olifanten toe om een ritje te maken bovenop een olifant. Ze zijn toch best harig, maar het is wel mega tof. Vervolgens mogen we ze voeren en aaien en heel veel foto’s maken. Daarna is er een show, waarbij ze allemaal kunstjes doen, o.a. het publiek nat maken. Leuk om te zien en tot slot is er het baden van de olifanten, waar je samen met ze in het water kunt om ze te wassen. Het was echt een mega leuke ervaring en super vet om zo dichtbij de olifanten te zijn. Om 16.30 gaan we weer verder rijden en houden een diner stop bij de Mac Donalds om 20.30. We hoeven nog maar 1 uur te rijden naar het guesthouse, maar ineens staat er een kude koeien op de weg en is er vrij weinig straatverlichting, dus dan maar veel met grootlicht rijden. Om 22.45 zijn we eindelijk bij het Rainbow Guesthouse.

Zaterdag 26 mei
Ik schrik om 06.00 wakker van mijn wekker, maar als ik hem uit probeer te zetten, blijkt het niet die van mij, dus toch maar weer verder slapen. Ik had de wekker namelijk op 07.10 staan om te gaan douchen. We delen met z’n 6’n één kamer, waar 2 tweepersoonsbedden staan en 1 stapelbed. We delen ook 1 badkamer, dus het is om beurten douchen en ik vond het geen probleem om als eerste op te staan. Mijn slaapplaats is het onderste bed van het stapelbed, dus best prima. Om 07.45 vertrekken we om te ontbijten op een drijvend restaurant aan de rivier waar we later moeten verzamelen voor onze tour door de jungle. We melden ons om 08.50 en gaan met de boot naar de overkant, daarna begint de wandeltocht. Het is erg pittig en het kost veel zweet, maar het uitzicht is wel prachtig. We hebben mega veel trappen gelopen, maar komen dan uiteindelijk bij ‘The Canape walk’. Het is een parcours met touwbruggen tussen de bomen, die nogal wiebelen. Ik vind het super tof om te doen, maar het is voor sommige toch best spannend, aangezien ze hoogtevrees hebben. Als we weer terug zijn bij het startpunt leveren we ons drinkflesje in, want dan krijgen we statiegeld terug. Iets met Nederlanders en gierigheid??? Bezweet en best wel uitgeput komen we om 12.00 weer terug aan de andere kant van de rivier. Onze magen zijn al aan het rammelen, dus eerst deze vullen en daarna op de kamer even uitrusten. We moeten ons 14.50 weer melden voor de riviertocht die we gaan maken. We zitten 2 aan 2 in een bootje op de bodem en al vrij snel is duidelijk dat we het niet droog gaan houden. Continu zorgen onze tourguide en chauffeur ervoor dat we enorm gaan schommelen, waardoor er heel veel water in ons gezicht en verder overal op ons lichaam komt. We zijn compleet doorweekt, maar het is wel mega leuk. We komen bij een dorpje van primitieve mensen, waar we vuur leerden maken met verschillende houtsoorten, en ook blaaspijpschieten. We mogen rondkijken en foto’s maken en daarna nog even op het strand in het water liggen. De terugtocht met de boot is even nat als de heenweg, dus terug bij het guesthouse zijn we wel toe aan een douche. Geduld is een schone zaak, want ja 1 douche en 6 mensen dat duurt even. We gaan even allemaal wat uitrusten op bed om vervolgens om 20.30 ons diner te gaan scoren. We hebben weer bij een ‘floating restaurant’ gegeten. Ik had satay en noodles, wat best lekker was. Daarna we nog een spelletje gespeeld op de kamer en om 00.00 zijn we gaan slapen.

Zondag 27 mei
Het is zondag en wat hoort er bij zondag: juist UITSLAPEN. Ik ga weer als eerste douchen, dus de wekker staat om 09.50. Helaas was ik meerdere keren wakker vannacht, omdat het bed toch minder chill was dan ik dacht. Aachja vanavond weer in ‘mijn eigen bed’ in Kota Bharu. We gaan weer aan het water ontbijten met een banaan en ananas pannekoek en een tonijn sandwich: mmmmmmm! Om 12.00 gaan we beginnen aan de autoreis terug naar Utama Homestay. We stoppen onderweg meerdere keren en zijn om 19.00 terug. We gaan naar ‘the Bold lab’ voor ons avondmaal. Ik had een ice tea en heerlijke pasta salmonara. Als toetje nog een wafel met banaan en aardbei. Op de terugweg heb ik nog even boodschappen gedaan bij de Mydin. De tas mocht weer uitgepakt worden, waarna ik nog even met Pap, Mam en Frank heb gebeld. Toen was het toch wel tijd om te slapen.

Aankomend weekend gaan we weer van de zon en het strand genieten. Misschien voor mij wat meer schaduw dan zon, haha. We gaan donderdag t/m zondag naar Redang, een eiland met mooie stranden en zee. We gaan met 3 andere studenten uit Maastricht, die hier nu enkele dagen zijn.

  • 29 Mei 2018 - 15:11

    Frank:

    Toch typisch, dokter Tinus kijkt dokter Tinus :p

  • 29 Mei 2018 - 15:28

    Judith :

    Pasta salmonara????
    Weer een leuk verslag Remco, leuk om zo een "kijkje" in je Maleisië avontuur te hebben.

  • 29 Mei 2018 - 15:45

    Remco Van Ginkel:

    Pasta salmonara is carbonara, maar dan met zalm ;)

  • 29 Mei 2018 - 16:11

    Peter:

    Wat een prachtig verhaal weer, wat zul jij veel herinneringen aan deze reis over houden !

  • 30 Mei 2018 - 08:26

    Jacqueline Erren:

    Ha Remco

    Wat leuk wat je allemaal meemaakt, deze reis vergeet je nooit meer, erg leuk om te lezen allemaal.


    Veel plezier nog,
    Groetjes Jac

  • 31 Mei 2018 - 12:22

    Sonja:

    Weer zo'n leuk verhaal en je zo te lezen ook erg veel gezien en meegemaakt een reis om nooit te vergeten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Actief sinds 01 April 2018
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 7111

Voorgaande reizen:

09 April 2018 - 12 Juni 2018

Maleïsie - Kubang Kerian

Landen bezocht: