Coschap Week 5 + Trip naar Perhentian Islands - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu Coschap Week 5 + Trip naar Perhentian Islands - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu

Coschap Week 5 + Trip naar Perhentian Islands

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Remco

23 Mei 2018 | Maleisië, Kubang Kerian

Maandag 14 mei
De klok slaat 8 uur als ik uit mijn bed rol, want vandaag moet ik me om 09.00 melden bij het kantoor van de universiteit waar ik te horen krijg wie mijn supervisor voor de komende 4 weken op de chirurgie is. Eerst wachten hier een halfuur wachten voordat er eens een medewerker is die ons kan helpen. Ik word door hem naar de afdeling chirurgie gebracht. De secretaresse zegt dat ik even op de bank moet plaatsnemen en dat ze contact zal opnemen met mijn supervisor. Na bijna 1,5 uur wachten besluit ik toch maar eens te vragen waar zij blijft. Dan zou het zo een keer moeten zijn dat ze er is, maar ze blijkt er niet te zijn door examens voor de masterstudenten. Dan wachten we nog maar even en kijken ondertussen Dr. Tinus. Rond 12.30 toch maar eens vragen hoelang het nog duurt en dan zegt een andere man die ook op het kantoor zit, dat ik maar om 14.00 terug moet komen. Ik heb dus gewoon 4 uur gratis en voor niks zitten wachten. Dan maar even thuis lunchen met crackers en om 14.00 terug. Nu is mijn supervisor er wel, maar ze heeft pas vanaf woensdag iets te doen voor mij, aangezien er morgen ook nog examens zijn. Ik mag met een andere arts meelopen vandaag en morgen. Vandaag ga ik een operatie zie waarbij ze een halve schildklier weghalen. De arts vertelt mij de weg naar de operatiekamers, ‘operation theater’ zoals het hier noemen. Nou voordat ik daar binnen was, eerst eens zoeken naar de kleedkamer, maar ja daar kan ik niet in, want ik heb geen toegangspas. Uiteindelijk heb ik de benodigde kleding gevonden en mezelf omgekleed. De arts zou rond 14.30 starten met de operatie, maar ja tijd, dat is hier nogal flexibel. De verwachting is dat we nu om 15.30 kunnen starten, maar helaas om 16.00 zijn we nog steeds niet begonnen. Om 16.30 wordt er dan eindelijk gestart met de operatie, maar om 17.45 ben ik er wel klaar mee, na al dat wachten van vandaag. Ik besluit me dus maar te gaan omkleden en naar de printshop in het ziekenhuis te gaan, maar helaas deze heeft voor vandaag genoeg geld verdiend en de deur gesloten. Dan moet dat morgen maar, dus dan maar richting huis. Ik heb nog allerlei lekkere dingen voor een salade en ben er echt aan toe, so let’s make it: mmmm! Daarna ga ik eens even een grondige schoonmaakbeurt geven aan mijn laptop, zowel van buiten (alle vet vlekken verwijderen) als van binnen (alle bestanden uitzoeken en ordenen). Het is ineens toch wel vrij laat, als ik rond 23.30 maar eens mijn bedje ga bezoeken.

Dinsdag 15 mei
08.00 ga ik maar naar de afdeling, want ja ik heb dus de arts die mij zou vertellen hoe en wat het zou gaan vandaag niet meer gesproken gisteren. We lopen tot 11.00 visite over verschillende afdelingen. Het is allemaal best lastig te volgen, want ja het is wel in het Engels, maar vrij zacht en onverstaanbaar. Verder is het papierendossier meer ontcijferen dan lezen. De aantekeningen zijn wel in het Engels, maar de formulieren in het Maleis. Rond 11.00 vind ik het wel weer genoeg voor vandaag, dus ik vraag wat ik nog kan doen. Het blijkt dat er dus geen poli is, want er zijn examens voor de masterstudenten. Soms liggen er ruim 30 patiénten op 1 zaal met alleen wat gordijnen en halve muurtjes ertussen. Heel andere privacy dan wij in Nederland kennen. Vandaag heb ik meer geluk bij de printshop. Ik krijg op de terugweg naar huis ineens enorm veel zin in een wrap met kip. Laten we nu 10 minuten lopen vanuit ons huis een KFC hebben. Ik ga daar een Cheezy Twister halen voor maar liefst €1,50. Ze vinden het wel een beetje vreemd dat ik alleen de wrap wil zonder friet en drinken en dan ook nog eens ‘take away’ en niet voor hier opeten. Thuis deze maar eens lekker opeten, als ik weer verder ga met de foto’s uitzoeken. Allerlei kleine dingen kunnen ook weer van mijn To Do list af. Om 17.00 mezelf maar eens klaarmaken voor de Zumba. JAA, jullie lezen het goed Remco gaat een les Zumba doen. De KNO arts die alles regelt tussen de Universiteit Maastricht en de University Sains Malaysia heeft ons afgelopen weekend hiervoor uitgenodigd. Wij in onze sportkleding op naar het ziekenhuis, want ja het blijkt op een binnenplein in het ziekenhuis te zijn. We zijn allemaal al wat lacherig, maar als dan ook nog eens blijkt dat er nauwelijks mensen zijn, wordt het toch wel wat apart. De instructeur blijkt niemand minder dan de KNO arts, echt hilarisch. In Nederland zou dit echt niet gebeuren in een ziekenhuis. Het is een programma voor de medewerkers om fit te blijven, want ze gebruiken hier o.a. overal suiker bij, maar ze hebben ook nog wel andere gewoontes die wat minder goed zijn voor de lijn. Na 45 minuten Zumba loopt het zweet langs onze lichamen en zijn de lachspieren heel goed getraind. Lars, Anne en ik willen nog wel een stuk hardlopen, dus gaan we een rondje rennen wat uitgezet is rondom een sportveld: 2 km. Het ging best lekker, daarna terug naar huis lopen en nog een sprintje trekken op het laatste stuk. Even bijkomen en dan op naar de douche, want wassen met water en shampoo is toch wel wat fijner dan baden in het zweet. Vanavond gaat de rest salade eten en ik heb meer zin in roerei met groenten. Als mijn maag weer gevuld is, even gezellig bellen met pap en mam. Daarna is het tijd om mijn blog af te maken en te posten, waarna ik nog even Dr. Tinus kijk en dan mijn oogjes ga sluiten.

Woensdag 16 mei
Vandaag mag ik om 08.00 aanwezig zijn bij een college/meeting van de chirurgen. Ik ben benieuwd wat het is, maar we zullen zien. Het was een presentatie van een masterstudent over een artikel van een studie die ze helemaal had bekeken. Niet super interessant, maar wel leuk. Daarna in de bibliotheek mijn EHBO theorie gedaan en dan om 11.00 een college waarbij een patiëntcasus besproken werd, best wel interessant. 12.00 ging ineens het brandalarm af, dus ging iedereen naar buiten. Er bleek vrij weinig aan de hand, maar het college was wel afgelopen nu. Thuis lunchen en dan om 14.30 weer terug voor ‘bedside procedures teaching’. Het is een praktijkles, waarbij het plaatsen van een neus/maagsonde, zuurstoftube en blaaskatheter aan de orde komen. 16.30 nog even langs de supermarkt en dan back home. Nog even wat theorie van de EHBO doen, dan is dat ook weer bijna klaar. We gaan om 19.00 met de grab naar Kota Bharu om daar bij Little Switserland wat te gaan eten, maar helaas bleek deze vandaag en morgen gesloten. Maar gelukkig is een ander tentje wel open en daar bestel ik friet met een clubsandwich. Daarna bij een chille plek buiten zitten met een verse juice en tot slot de avond afsluiten bij de karaokebar met een biertje (of 2). Iedereen heeft zijn beste zangkunsten laten zien. Rond 01.15 zijn we thuis.

Donderdag 17 mei
De wekker gaat om 09.00 en na effe wakker worden, ben ik gaan hard lopen, wat best wel lekker ging. Daarna nog even de was doen en douchen, ontbijten. Om 11.30 vertrekken we naar de Perhentian Islands met de grab, waarna we met de boot naar het eiland gaan. We moeten wachten, want we gaan pas om 13.00 naar haven, dan mogen we in een speedboot plaatsnemen. Jezus wat gingen we hard en vlogen we soms boven het water om weer met een harde bof terug op het water te belanden. De zee wordt steeds blauwer en mooier. Maar na bijna 1 uur varen komen we bij een prachtig resort aan. Het is 14.00, dus we kunnen inchecken. We hebben een 4 persoons en een 2 persoons kamer: Lars en ik de ene kamer en de dames de andere. We zijn wel toe aan op het strand liggen en zwemmen, dus even omkleden. Effe lekker gezwommen en daarna op het strand gaan liggen, na me goed te hebben ingesmeerd met zonnebrandcrème. Ik ben echter al niet gemaakt voor helemaal stilliggen en ook niet om in een hete zon te liggen, dus na 1 uur doezelen ben ik terug naar de kamer gegaan om met te douchen en omkleden. Ik had de laptop meegenomen, zodat ik nog wat dingen kon doen, dus ik ga EHBO theorie afmaken. We besluiten om 20.00 te gaan eten. We hadden bij het inchecken vouchers gekregen voor 3x ontbijt, 2x lunch, 3x diner en 2 snorkel trips per persoon. De dinervoucher is 40 RM waard en daarvoor kan je best wel veel bestellen. Ik bestel loempia’s en noedels met zeevruchten en een eitje. Het is echt lekker. Als toetje nog chocoladecake en -ijs. We zitten bijna aan het water en kunnen mooi over de zee kijken. Af en toe is er in de verte een flits van het onweer. Ondertussen spelen we nog een aantal potjes uno, waarna we het bed eens gaan uittesten.

Vrijdag 18 mei
Ik heb de wekker op 08.40 gezet, want we gaan 09.00 ontbijten. De ontbijtvoucher is 20 RM waard en een speciale ontbijt set met een croissantje, ei, salade, witte bonen in tomatensaus en thee vult dit bedrag exact op. Om 09.50 verzamelen we voor onze snorkeltrip, dus zwembroek aan en zo min mogelijk meenemen naar de boot, want het kan alleen maar nat worden. We gaan met de boot naar 4 plekken, waar we met duikbril en snorkel heerlijk kunnen zwemmen. Het is echt super mooi en tof om al die kleurrijke vissen en koraal van dichtbij te bekijken. Echt een mooie ervaring. Sommige vissen zijn stiekem toch best groot en komen ook wel dichtbij, in het begin effe wennen, maar daarna is het echt mooi en leuk om te zien. We zijn rond 13.15 weer terug bij ons mooie resort. Onze lunch waar we 30 RM kunnen besteden bemachtigen we om 13.45. Ook weer erg lekker gegeten. We hebben gisteren gekeken naar de mogelijkheden om hier te duiken en dat blijkt vrij goedkoop: 180 RM (32 euro) persoon voor eerst een hele uitleg en uiteindelijk ongeveer 45 minuten duiken. We verzamelen om 15.50 voor het duiken. We zijn met z’n 5’n, want Sandra gaat niet mee. Ik vind het echt wel erg spannend, aangezien het de eerste keer is. Ook heb ik vroeger altijd last gehad van mijn oren en vaak buisjes gekregen, dus ik vraag me ook af hoe dat zal gaan. Ik wil het wel proberen, dus ik laat me verassen. Ik blijk niet de enige die het spannend vind, want de rest behalve Lars doet het ook voor de eerste keer en heeft ook wat zenuwen. We krijgen een wetsuit aan en uitleg over de technieken die we moeten gebruiken onderwater, zoals het schoonmaken van de duikbril, het zuurstofmasker opnieuw in je mond doen en de zwemtechniek. We krijgen de duikfles op de rug, nou dat is zwaar! We lopen naar de boot en mogen daar de fles waar afdoen, we worden naar de duikplek gebracht met onze 3 instructeurs. We maken 3 groepjes: Pleun, Lars & Angeniet, Anne & Remco en we krijgen per groepje 1 instructeur. We oefenen eerst nog een keer alle technieken die we aan land al hadden geleerd. Vooral het onderwater ademen door het masker is nog best lastig, je moet rustig in en uit ademen. We beginnen met de duik en gaan langzaam aan verder van het strand af en ook dieper onder water. Ik krijg erg veel last van mijn oren en Anne merkt dit, dus geeft het door aan de instructeur. Deze gaat bij mij zwemmen en nooit mij langzaam mee steeds iets dieper en ik moet mijn oren ‘ploppen’, wat in het begin niet lukt. Uiteindelijk is mijn oorpijn nagenoeg weg en kunnen we weer verder. Het was super super vet om alles van zo dichtbij te zien, zoals o.a. nemo op 20 cm afstand. Rond 18.15 zijn we weer terug bij ons chille resort en om 19.15 verzamelen we om de magen te vullen. We hadden 1 voucher voor de BBQ, die zelfs 50 RM waard was. We hebben lekker gegeten, maar alles was best duur, maar ja we hebben wel vouchers. Ik had gegrilde kip, aardappels, groenten, rijst en salade. Oohja ik heb ook orange juice die hier echt erg lekker is. Daarna doen 30 seconds in 2 teams, maar we blijken toch best wel wel competitief.

Zaterdag 19 mei
We gaan weer snorkelen vanochtend na het ontbijt. We moeten we om 10.00 verzamelen en gaan met de boot naar andere plekken dan gisteren. We gaan naar een aantal plaatsen waar we weer koraal en prachtige vissen zien. Daarna gaan we naar een plek waar we schildpadden kunnen zien, wat mooi om die een aantal meter onder je te zien zwemmen. Er komt zelfs een schildpad een stuk naar boven gezwommen, waardoor deze van heel dichtbij mogen bewonderen. Bij 1 plek zitten veel kleine kwallen, dus is het niet chill om te zwemmen, waardoor ik na 5 meter zwemmen het water weer verlaat terug in de boot. Tot slot gaan we naar een plek waar haaien zitten, die ongeveer 1 meter lang zijn. Het is best spannend om het water in te gaan, maar het blijkt toch wel mee te vallen. De haaien zijn wel goed te zien, maar ze zitten vrij laag in het water en komen niet echt op ons af. Terug bij het resort gaan we om 12.45 lunchen. Anne, Lars, Angeniet en Pleun gaan nog een keer duiken om 15.00. Ik vond het super tof, maar mijn linkeroor is nog steeds niet helemaal open, dus ik durf het niet echt aan en bang dat ik dadelijk de hele vakantie een dicht oor heb. Ik ga chillen buiten bij het resort op een strandbedje met uitzicht op zee, maar wel lekker in de schaduw, zodat ik het langer volhoudt. Ik ga een boek lezen op de ereader ‘Baantjer’. Na 1,5 uur wordt ik gek van wat insecten die steeds op mij kruipen, dus effe douchen en daarna chillen op bed in de kamer. Laptop erbij gepakt en de EHBO theorie afgerond met 83%. Als de duikers terug zijn gaan we weer eten bij ons resort. Er is een nieuwe levering gekomen, waardoor er weer salade en bananen zijn. We besluiten met een aantal mensen een salade te nemen, die wel lekker is, maar wat minder dan gedacht. Gelukkig hebben we nog wat andere dingen erbij besteld, zodat we toch genoeg hebben gegeten. We gaan rond 20.30 met een bootje naar het eiland aan de overkant. We gaan daar na een stuk over het strand te hebben gelopen, lekker chillen op de grond op een matje. We vullen de avond in met cocktails drinken en dansjes doen. Er is ook een spectaculaire vuurshow op het strand, die mooi is om te zien. Om 02.00 gaan we met de laatste boot terug naar ons eigen eiland. We moeten eerst nog de boot van het strand duwen, voordat we dan aan de terugvaart kunnen beginnen. Terug bij het resort ga ik nog even bellen met Frank en Moniek, want alle leiding van JongNL Gennep is nu op leidingweekend. Om 03.00 is het dan toch echt tijd om op 1 oor te gaan.

Zondag 20 mei
We slapen eerst uit en rond 09.45 staan we op. We pakken alles in en gaan naar het ontbijt, want om 11.00 moeten we uitchecken. De bagage kunnen we in een speciale ruimte neerzetten, zodat we nog kunnen gaan chillen op het strand. Eerst ga ik effe lekker zwemmen in de zee en daarna op het strand liggen, even opdrogen en me daarna insmeren. Na het insmeren blijf ik nog een uurtje liggen en dan is het weer te warm voor mij. Ik loop terug naar ons resort en zie dat ik toch wel een beetje verbrand ben, mooi want dan wordt ik weer wat bruiner. Bij het resort ga ik weer op een strandbedje in schaduw liggen met een muziekje en boek erbij. We gaan om 14.45 lunchen met een pizza en een heerlijke oreo ice blended smoothie. Deze lunch moeten we dan wel met echt geld betalen, want we zijn door onze vouchers heen. We nemen om 16.00 de laatste boot terug naar het vaste land. We gaan vanuit de haven terug naar Kota Bharu met taxibusje, dus ruimte genoeg voor bagage. Ik heb een uitgebreide lunch gehad en weinig honger, dus voor mij is een appel genoeg als diner. De rest bestelt een pizza, maar daar heb ik echt geen trek in. Nog even film kijken en dan lekker slapen.

De trip voor aankomend weekend is naar de Taman Negara, een nationaalpark. Het is onmogelijk om hier met een nachtbus te komen, dus zullen we weer een auto huren om er zelf naar toe te rijden. We vertrekken vrijdagochtend vroeg en zullen zondagavond terugkomen.

  • 23 Mei 2018 - 07:43

    Ilona:

    Leuk verslag. Lees dat t stage lopen niet altijd zo gaat als verwacht. Maar de vrije tijd wordt geweldig besteed wat een ervaring

    Have fun. X

  • 23 Mei 2018 - 11:03

    Peter:

    Prachtig verhaal weer. Bijna aftellen !

  • 24 Mei 2018 - 09:42

    Marian Loock:

    Remco wat een mooie verslagen schrijf je toch ,heerlijk om te lezen.Al heb ik zelf wel een ander idee over stage .Geniet er nog van. Groetjes en tot het volgende verhaal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Remco

Actief sinds 01 April 2018
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 7122

Voorgaande reizen:

09 April 2018 - 12 Juni 2018

Maleïsie - Kubang Kerian

Landen bezocht: