Coschap Week 2 + Trip naar Penang - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu Coschap Week 2 + Trip naar Penang - Reisverslag uit Kubang Kerian, Maleisië van Remco Ginkel - WaarBenJij.nu

Coschap Week 2 + Trip naar Penang

Door: Remco

Blijf op de hoogte en volg Remco

30 April 2018 | Maleisië, Kubang Kerian

Maandag 23 april
Iets na 8 uur aanwezig op de SEH, want het was toch best vermoeiend na een nacht in de nachtbus. Vandaag heb ik tevens hartonderzoek gedaan en een infuus geprikt, waarover ik ook feedback heb gekregen. Echter weten ze niet zo goed hoe ze die feedback moeten geven, dus krijgen we vaak gewoon een paar opmerkingen op het formulier, zoals ‘Excellent job’. Er is een vrouw van 55 jaar die op de SEH komt met een verdenking op een longontsteking. ’s Middags heb weer allerlei dingen op de laptop gedaan, namelijk mijn blog bijwerken, mails lezen en serie kijken. We hebben ook een indeling gemaakt voor de weekenden, zodat we weten wanneer we waar naar toe gaan. Aankomende weekend staat ‘Penang’ gepland, een eiland aan de Westkust.
De 1e avond dat we toch zelf wat gaan koken. Het eten hier is super lekker en erg goedkoop, maar soms is het fijn ook even wat meer ‘Hollands’ te eten en met veel groenten. Ook is het af en toe relaxed dat je even niet bent uiteten, maar gewoon aan de keukentafel eet. De hele dag is iedereen de was aan het doen, want ja door het weer van rond de 30 graden zweet je snel en niets is zo vies als bezweette kleding. Ik had jullie nog niet verteld hoe we de was moeten doen. Maleisië zou Maleisië niet zijn als dat niet op de modernste manier gaat. Nee, wij hebben een wasmachine die je van boven laadt en waarin je zelf het water via een slang moet bijvullen. Vervolgens gaat deze 10 minuten wassen en dan moet je 2x het water laten aflopen en opnieuw vullen om zo het zeepsop uit de kleding te wassen. EN DAN?? Nou dan gebruiken we de centrifuge, zoals 15 jaar terug veel mensen in Nederland ook nog deden. ’s Avonds voor het eerst samen een spelletje gedaan: ‘Saboteur’. Het blijkt toch best moeilijk om elkaar te vertrouwen in de spelletjes.

Dinsdag 24 april
Onze dienst op de SEH was vandaag van 08.00 tot 11.45. De overdracht was met iets minder mensen, maar nog steeds zijn er dan ruim 10 artsen (in opleiding) aanwezig. Mijn begeleidend arts, Dr. Normalinda, zie ik alleen tijdens de overdracht en de rest van de dag is ze op haar kantoor op de 4e verdieping. Ze nodigt ons uit om morgenmiddag deel te nemen aan een reanimatiecursus voor kinderen, dus dat lijkt ons erg leuk, zodat we weer wat te doen hebben. Op de SEH zijn veel artsen aanwezig in verschillende rangen, maar het is niet duidelijk wie ons echt begeleidt. We lopen dus vaak maar gewoon mee, zodat we nog enigszins iets mee krijgen van de patiënten. Ook hebben we meegedaan met een oefenexamen voor bijna SEH artsen. Zij kregen 10 minuten om aan het bed bij een patiënt het onderzoek van de buik te doen. Wij deden niet fysiek mee, maar in mijn hoofd kon ik toch wel bijna alle stappen opnoemen. In Nederland zorgen we dat we het minst pijnlijk onderdeel eerst doen, maar hier in Maleisië blijkt dat ze een totaal andere volgorde hebben. We hebben het met een arts over welke plekken we nog willen gaan bezoeken. Het blijft nog steeds zo dat er niet zoveel te doen is voor ons, wat wel erg jammer is, maar ja er is niets aan te doen. Vanmiddag geluncht in het ziekenhuis voor 7 RM (Ringit Malaysia) had ik noodles met groente en kip en zelfs een verse orange juice. Omgerekend is dit slechts €1,50 euro, super goedkoop dus. De rest van de middag wat dingen regelen op de laptop en mijn blog weer bijwerken, want daar heb ik niet iedere dag zin in. Een deel is al de hele middag in een enorm groot winkel centrum, maar de rest (waaronder ik) gaan rond 18.00. We hebben super veel zin in sushi en dat hebben ze daar. Eerst nog even wat kleding shoppen: Levi’s is een stuk goedkoper dan in Nederland, dus ideaal! Sushi eten dat via de lopende band voorbij komt, iets wat ik nog nooit had gedaan! SUPER LEUKE ERVARING, maar toch wel best duur, ofja het duurste wat we hier gegeten hebben. Rond de 10 euro per persoon! Terug bij het hostel nog even een aflevering Flikken Maastricht kijken en rond 24.00 sleepings!

Woensdag 25 april
Vandaag word ik enorm moe wakker, maar ik vind dat ik wel moet gaan, dus op naar de SEH. Het is erg rustig op de gele zone en er is geen specialist aanwezig, want die hebben cursus. Er is weer overdracht en dan komen we samen met de medische studenten, masterstudenten, basisartsen, artsen in opleiding en specialisten om de visite gezamenlijk af te sluiten. NIET NORMAAL hoeveel mensen er dan op een zaal staan waar ook patiënten liggen: ruim 75! Er ligt een meisje van ongeveer 10 jaar oud, die een tumor in haar gezicht heeft met uitzaaiingen naar de longen en wervelkolom. Het is best heftig om dit te zien en dan te bedenken dat wij er ‘vrolijk’ met 75 mensen een paar meter vanaf staan, om het een andere te bespreken: BIZAR! Ik ga nog even kijken op de gele zone, maar nauwelijks patiënten, dus dan even naar de rode zone, waar vandaag een erg aardige arts is, die ons wat dingen uitlegt over patiënten met nierfalen. Om 09.30 gaan we richting het kantoor van de contactpersoon vanuit de USM met de Universiteit Maastricht, want ze willen voor ons T-shirts maken met het logo van de universiteit erop, zodat we een aandenken hebben: ERG leuk om te bewaren. Daarna ga ik dingen regelen voor mijn volgende coschap, want dat hoort er ook bij, maar ja in het buitenland is dat allemaal wat minder snel gedaan i.v.m. printen enz. Na de lunch in het appartement ga ik terug naar het ziekenhuis, want om 14.30 is er een college over ATLS (Advanced Trauma Live Support) bij kinderen. Helaas gaat het college niet door, maar er is wel een andere college dat over het inbrengen van een beademingstube gaat. Erg interessant met een interactieve quiz, daarna in real life oefenen. De studenten hier zijn toch wat voorzichtig in het initiatief nemen bij het oefenen op een model. Tas inpakken voor het weekend en samen eten: Lars en Anne hebben een heerlijke maaltijdsalade gemaakt met kip en gebakken groente. Rond 21.00 met de grab naar het busstation, waar we om 22.00 worden opgehaald door de bus die ons naar Penang zal brengen. De bus is natuurlijk weer te laat, maar om 22.30 vertrekken we dan toch eindelijk. De bus had stopcontacten en wifi, maar wij konden het niet vinden helaas.

Donderdag 26 april
Rond 06.00 zijn we in Penang, maar ja we kunnen nog niet in ons appartement, dus dan maar bij de Mac Donalds en Starbucks ontbijten en ons verheugen op 11.30, zodat we kunnen inchecken en een deel van de bagage daar kunnen laten. Ik moet toegeven de stoelen bij de Starbucks liggen erg goed, zo goed zelfs dat ik binnen 5 minuten toch wel eens het stadium slapen zou kunnen hebben bereikt. Ook de sanitaire voorziening voldoet aan de eis van voldoende omkleedruimte en opfrismogelijkheid, zodat we weer fris en fruitig en in zomerkleding de dag kunnen voortzetten. We worden zeer hartelijk ontvangen door de eigenaar van ons appartement en kunnen daar alvast onze spullen neerzetten. Het ziet er super nice uit en ook nog eens een prachtig uitzicht vanaf de 15e verdieping. Nadat we de lompe tassen en koffers hebben gedropt gaan we richting George Town, het oude stadscentrum met mooie street art en winkeltjes waar ze allemaal leuke dingen verkopen. Lunchen doen we met een broodje zalm en roomkaas: jamjam! Terug bij het appartement is het tijd om te zwemmen, want in het appartementencomplex zit ook een zwembad, waar wij gratis gebruik van mogen maken: ik zeg ideaal. Op verdieping 5 zwemmen met uitzicht op zee is heerlijk. Na een Westerse lunch was het tijd voor een typisch local diner, dus we gaan naar een food court. Een grote overdekte markt met allemaal eetkraampjes en in het midden tafeltjes. Hoe maak je nu een keuze als al het eten er zo lekker uitziet??? Voor sommige van de groep was de optie GEEN KEUZE MAKEN en gewoon heel veel proberen, maar ik hield het toch maar bij 1 gerecht, wat erg lekker was. Het gevolg was dat we van 19.00 tot 22.00 ons hier vermaakt hebben. Daarna nog even met de grab langs ‘Avatar Secret garden’, een tuin met mooie gekleurde verlichting: goede afsluiting van de dag.

Vrijdag 27 april
Om 08.00 is het tijd om de oogjes weer te openen, want vandaag gaan we een hike doen in een soort van jungle. We kunnen wel een stevig ontbijt gebruiken, dus op naar de Subway. Rond 09.30 zijn we dan zover om de grab te pakken naar het National Park voor de hike. Er worden door allerlei maatschappijen tochten aangeboden, namelijk eerst een stuk wandelen en dan de terugtocht per boot. We moeten onze gegevens op een lijst noteren, zodat ze weten wie er het park in gaan, om zo ook te controleren wie er weer terugkomt. Het was een super toffe, maar zeer vermoeiende hike door de jungle. Prachtige natuur gezien en ook een aantal apen, maar wat maakt de hitte het een stuk moeilijker zeg: pfff! We komen aan op ‘Turtle beach’, waar de wandeling door het bos ten einde is. Het ziet er echt sprookjes achtig uit: een mooi strand met een pier waar boten aan kunnen leggen. Er is hier ook een schildpadden opvang, waar we nog even gaan kijken en dan wachten tot 13.00, want dan zou de boot ons weer ophalen, maar je raadt het al, het wordt 13.30. We worden naar een andere eiland gebracht met allemaal leuke en primitievere strandtentjes, waar we een lekkere fruit juice drinken in een leuk zithoekje met een chill uitzicht op zee. De boot brengt ons weer aan landt en dan willen we terug naar het appartement om even op te frissen. Een grab vinden is lastig, dus dan maar eens de bus in dit land verkennen. Na 200 stop de eerste bus en moeten we al overstappen en daarna besluiten we na een 1 uur om eruit te gaan en vanuit het centrum van Penang een grab te bestellen. Aangekomen bij het appartement even allemaal relaxen: de een in het zwembad de ander op bed. 20.00 maar eens op naar ‘le diner’ in een cafeetje waar we ’s middags voor tussendoor een croissantje hebben gescoord. Helaas viel het eten wat tegen, doordat niet iedereen kreeg wat hij/zij hoopte. Na het eten was het tijd voor party, dus op naar een kroeg. Eerst in een wat drukkere straat buiten gezeten, maar na 1 drankje toch op zoek naar iets anders. Vervolgens komen we bij een karaokebar, na lang zoeken, want daar hadden we wel zin in. Het was bijna 01.30 toen we dan toch naar een club wilden gaan. Met de grab naar de club, bleek daar dat je superveel entree moest betalen: dat gaan we dus niet doen voor ruim een uur. Dan maar nog wat eten bij de Mac Donalds als troost!

Zaterdag 28 april
Om 10.00 staan we op, want 11.00 komt de eigenaar van het appartement om ons weer uit te checken. Wij gaan naar een grote ‘Shopping mall’, waar we in een kluisje onze koffers kunnen achterlaten, zodat we deze niet de hele dag hoeven mee te sjouwen. We besluiten bij een soort ‘Starbucks’ eens de innerlijke mens te verzorgen. Om 13.00 zijn we zover om een tempel in de buurt te gaan bezoeken, waar verschillende geloofsgemeenschappen bij elkaar in 1 complex zitten. Het was erg mooi om te bekijken. Ze verkochten ook heel veel leuke souvenirs met de opbrengsten ten goede van het opknappen van de tempels. Rond 15.30 waren we weer terug in het winkelcentrum, dus tijd om te gaan winkelen. Ik had nog een aantal korte broeken en shirts nodig en wat is het dan ideaal als je met voornamelijk vrouwen op reis bent. Ik heb goed advies en hulp gehad van Anne en Sandra om zo 2 leuke korte broeken en 2 shirts te kopen. Mijn zomer outfits zijn weer aangevuld! Onze magen begonnen toch wel te knorren, dus maar eens een snack nemen. Het werd dit keer soep en loempia’s. Na de snack nog even wat winkelen om vervolgens ons avondmaal te scoren bij Fridays. Het was dus weer een Westerse maaltijd, maar ja dat moet af en toe ook wel kunnen. De burger met friet was heerlijk, maar we moesten ons wel wat haasten, want de bus vertrekt om 21.00. De stress schoot er toch wel een beetje in, maar eind goed al goed: we waren op tijd met een grab bij de bus. Deze nachtbusreis ging ik mijn zojuist gekochte nekkussen eens uitproberen en JA het was een goede aankoop. In een busstoel slapen is best lastig, maar dan maakt een nekkussen de houding toch wel wat comfortabeler. Helaas konden we dit keer niet tot het eindstation in de bus blijven zitten, dus dan maar in Kota Bharu uitstappen i.p.v. Kubang Kerian. Lopen vanaf hier naar het appartement is niet te doen en aangezien het bijna 05.00 is, proberen we een grab te vinden. Na even zoeken via de app lukt het. We zijn blij als we een kwartier later bij ons appartement aankomen. Ik twijfel of ik morgen naar de SEH zal gaan, want ik ben nog aardig uitgeput. Ik zet mijn wekker op 07.15 en bekijk morgen wel of ik dan fit genoeg ben.

Volgende week lezen jullie weer meer avonturen en dus ook of ik nu WEL of NIET naar de SEH beg gegaan zondag 29 april. Op de planning voor het komende weekend staat Cameron Highlands, waar o.a. veel theeplantages zijn, en de stad Ipoh gepland. We zullen hier met de auto naartoe gaan en op donderdagmiddag 3 mei vertrekken.